Kodeks Dobrych Praktyk w relacjach Klient-Deweloper
Treść Kodeksu została zaakceptowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE DEWELOPERA
I. Przed rozpoczęciem inwestycji
- opis przedmiotu umowy,
- termin rozpoczęcia realizacji inwestycji,
- czas realizacji inwestycji,
- zobowiązanie, iż roboty budowlane wykonywane przez firmy wykonawcze na rzecz Firmy deweloperskiej będącej członkiem PZFD objęte są rękojmią i co najmniej trzyletnią gwarancją,
- cenę z podziałem na elementy składowe oraz warunki płatności,
- informację o zastosowanych materiałach i technologiach użytych do realizacji budowy;
II. Podczas realizacji inwestycji
Firma deweloperska będąca członkiem PZFD prowadzić będzie prace zgodnie z umową zawartą z Klientem oraz zobowiązuje się na bieżąco informować go o postępach prac, zapewniając w tym celu prawo wstępu na teren budowy;
Jeżeli pojawią się przeszkody lub opóźnienia mogące mieć wpływ na dotrzymanie terminu realizacji inwestycji, Klient powinien być jak najszybciej poinformowany o tym zdarzeniu;
Jeżeli w trakcie realizacji inwestycji powstały jakieś dodatkowe koszty lub nastąpiły zmiany, Firma deweloperska będąca członkiem PZFD powinna uprzedzić o tym fakcie, a w razie gdyby mogło to prowadzić do wzrostu ceny lokalu, uzyskać zgodę Klienta na wskazane zmiany w formie pisemnej – chyba, że strony uzgodniły inny sposób postępowania w razie zaistnienia wyżej opisanych okoliczności;
III. Po zakończeniu inwestycji
Firma deweloperska będąca członkiem PZFD pozostawi teren realizacji inwestycji uporządkowany i zagospodarowany zgodnie z ustalonym wcześniej planem, a jeżeli przedmiotem umowy jest wykonanie lokalu “pod klucz” – lokal Klienta będzie przekazywany: czysty, gotowy do zamieszkania;
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE KLIENTA
KUPUJĄCEGO NIERUCHOMOŚCI MIESZKANIOWE
I. Przed rozpoczęciem inwestycji
Klient, który planuje zakup mieszkania powinien zebrać informację o kilku firmach sprzedających mieszkania i upewnić się jakiego mieszkania poszukuje;
Klient powinien upewnić się jaki jest stan prawny terenu na którym Firma deweloperska realizuje inwestycję; ( np. sprawdzić akt własności i pozwolenie na budowę);
II. Podczas realizacji inwestycji
III. Po zakończeniu inwestycji
Klient powinien niezwłocznie informować o stwierdzonych usterkach zgłaszając je na piśmie;
- użytkować lokal zgodnie z jego przeznaczeniem i instrukcją obsługi,
- dbać o nieruchomość wspólną i własność innych współwłaścicieli,
- pokrywać koszty związane z eksploatacją mieszkania i utrzymaniem nieruchomości wspólnej od chwili przejęcia lokalu;
PRZEPISY KOŃCOWE
I. Realizacja postanowień Kodeksu
Wszelkie sprawy związane z naruszeniem przepisów niniejszego Kodeksu rozstrzygane są przez Zarząd PZFD;
II. Zmiany Kodeksu
Zarząd PZFD może wprowadzić zmiany i poprawki do niniejszego Kodeksu w dowolnym czasie, które zostaną podane do publicznej wiadomości.